Bent u als professional of als vrijwilliger betrokken bij de begeleiding van ouder wordende mensen in hun levensvragen?
In januari 2008 startte voor het eerst de Masterclass Ouder Worden in Perspectief, een intensieve cursus van tien maandagen in het voorjaar. In het voorjaar van 2010 zal hij voor de derde keer worden aangeboden, wegens succes geprolongeerd.
U kunt zich aanmelden bij het bureau van de PThU (mw. Hinke Hendriks, tel. 038-543611;hhendriks@pthu.nl).
VOOR 2010 IS HET MAXIMUM AANTAL DEELNEMERS BEREIKT.
IN 2011 WORDT DE MASTERCLASS OPNIEUW AANGEBODEN.
SCHRIJF U NU ALVAST IN!
ACHTERGRONDEN:
- De ouderen van nu en straks worden gemiddeld ouder en zijn gemiddeld langer vitaal dan voorheen. Ze worden ook anders oud: hun zelfredzaamheid en hun mogelijkheden om deel te nemen aan de samenleving nemen toe. Dit beïnvloedt het ouderenbeeld: de oudere wordt van object van zorg (een ‘grijze plaag’) steeds meer beschouwd subject van zijn of haar levensloop (een ‘zilveren motor’).
- Door de verlenging van de levensduur lijken er twee soorten ouderen te ontstaan: mondige jonge ouderen, die de kroon op hun leven kunnen zetten, en oudere ouderen, die steeds meer van zorg afhankelijk worden.
- Het ouder-worden leidt mensen binnen in nieuwe levensfasen, met nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. Wie ouder wordt, doorloopt een leerproces met specifieke ontwikkelingstaken waarvoor geen blauwdruk klaarligt.
- Door processen van ontkerkelijking en individualisering moeten en willen mensen steeds meer zelfstandig hun weg zoeken in fundamentele levensvragen met betrekking tot hun ouder-worden. De verzuiling is voorbij, de zekerheden van vroeger wankelen, maar het verlangen naar zin blijft.
- Het Nieuwe Ouder Worden is niet alleen een succesverhaal. Winst en verlies, het leren leven met kwetsbaarheid en eindigheid èn het streven naar zelfvoltooiing, verval en vervulling verdienen beide de aandacht.
VERTREKPUNTEN:
- In de omgang met ouderen worden mensen geconfronteerd met hun eigen ouder worden. Acceptatie van en inzicht in het eigen ouder worden is essentieel voor een goede begeleidingspraktijk.
- Geloof, zingeving en spiritualiteit zijn essentiële dimensies in het menselijk leven en van grote waarde bij het leren omgaan met levensvragen. Ouder worden plaatst mensen voor indringende vragen over eindigheid, autonomie en afhankelijkheid, arbeid en zingeving, verbondenheid en eenzaamheid, verval en zelfvoltooiing. De christelijke geloofstraditie is daarbij voor ouderen binnen en buiten de kerk in onze samenleving een blijvende, belangrijke voedingsbron.
- Trefwoorden voor de leergang: Informatie (bewustwording), Introspectie (bezinning), Inzicht (in de praktijk) en Inspiratie opdoen door het leren aan en met elkaar.
DOEL:
Deze leergang verhoogt de kwaliteit van de begeleiding van ouderen door:
- reflectie op de betekenis van ouder worden in onze samenleving van nu en straks (ochtend-deel)
- momenten van reflectie op je eigen leven en ouder worden (deel van de middag)
- een kritische bezinning op de eigen begeleidingspraktijk van ouderen in hun omgang met levensvragen (slotdeel van de middag)
VOOR WIE?
De leergang is bestemd voor professionals (geestelijke verzorgers, pastores, predikanten, managers, zorg- en hulpverleners), vrijwilligers (kaderleden ouderenbonden, adviseurs), en mantelzorgers die een academische verdieping zoeken voor hun beroeps- of vrijwilligerspraktijk waarin ze ouderen op hun levensweg begeleiden.
Voor mensen die willen leren over zichzelf en ouderen, hun ervaringen willen delen met anderen, op zoek zijn naar concrete handvaten én inspiratie op willen doen.
DOOR WIE?
Deskundigen op het gebied van gerontologie, ouderenzorg, ethiek en spiritualiteit, met ervaring in de praktijk van de begeleiding van ouderen.
WAT BRENGT HET DE CURSIST?
Wie de leergang heeft doorlopen heeft
- Verdiepte kennis van en inzicht in hedendaagse ontwikkelingen rond het ouder worden van zichzelf en anderen, en van de begeleiding van en zorg voor ouderen;
- Een doorleefde houding tegenover de eigen levensvragen en thema’s rond het ouder worden;
- Verdiept inzicht in de eigen begeleidingspraktijk en de essentiële leermomenten daarin;
- (Nieuwe) vaardigheden opgedaan voor de begeleiding van ouderen in levensvragen, die in de eigen begeleidingspraktijk kunnen worden toegepast.
WELKE OPZET?
Tien dagen in het voorjaar verdeeld over twee dagdelen:
- Van 10.15 – 12.45 uur: hoor- en werkcolleges
- Van 13.45 – 16.15 uur: terugkoppeling van het ochtendthema naar de eigen begeleidingspraktijk d.m.v. persoonlijke reflectie, zelf ingebrachte casussen, intervisie en introductie in methodieken.
- Locatie: Protestantse Theologische Universiteit, vestiging Kampen
Voorafgaand aan de start vindt er met elke deelnemer een kennismakingsgesprek plaats om specifieke leerdoelen in kaart te brengen.
Voor elke studiedag is er een (beperkte) literatuuropgave.
Na elke studiedag schrijven de deelnemers een persoonlijke reflectie.
Er is gelegenheid voor eigen casusinbreng in het praktijkdeel.
De leergang wordt afgesloten met een creatieve presentatie door iedere deelnemer.
HET PROGRAMMA
is zo opgezet, dat de ochtenden gewijd zijn aan de theorie (in het eerste semester staat het ouder worden centraal, in het tweede de levensvragen), en de middagen besteed worden aan de terugkoppeling daarvan naar een persoonlijke doordenking van de eigen begeleidingspraktijk.
CURSUSTARIEF: Euro 1495,- (onder voorbehoud)
Docenten in 2009 waren Kees Knipscheer, Cees Hertogh, Carlo Leget, Renée van Riessen, Hanneke Meulink-Korf, Cora van der Kooij, Ruard Ganzevoort, Marinus van den Berg, Martin Boekholdt, Arthur Polspoel.
Inlichtingen: prof. dr. Frits de Lange (fdelange@pthu.nl)
of drs. Wout Huizing (wout.huizing@casema.nl)
[…] lees het hele bericht> […]